Pikkadeks seiklusteks loodud Honda Africa Twin

See artikkel ilmus esmakordselt 6/2016 Tehnikamaailmas.
Honda tõi taas turule legendaarse Africa Twin nime kandva mudeli. Tehnikamaailm uurib, kui seiklushimulise kaherattalisega tegu on.

“Vana” Africa Twin, mudelinimega XRV750 oli tootmises aastatel 1989-2003 ja põhines Dakari ralli neli korda võitnud võistlusmudelil. Nimele kohaselt oli mudelil kahe silindriga 742 cm3 V2-mootor. Teiseks mudeli tunnusjooneks on topeltesituled. Nüüd on legendaarne mootorratas tootmisliinil tagasi, mudeli täpne nimetus on CRF1000L. Uus mudel on endiselt topeltesitulede ning kahe silindriga rännuline, aga kasvanud on nii välismõõtmed kui ka mootor, kubatuuriks on nüüd peaaegu 1 liiter (998 cm3). Uus on ka mootorivalem - V2-st sai R2.


Africa Twin on saadaval nii tavapärase kuuekäigulise manuaalkastiga kui ka kuuekäigulise kahe siduriga automaatkastiga. Automaatkast muudab ratta juures ühelt poolt üsna vähe ja teisalt jälle väga palju. Positiivne on see, et sõidumõnu jääb suures plaanis samaks, juhil on käiguvahetuste üle väga suur kontroll, samas teeb automaatkast oma tööd väga mõistlikult ning juht enamasti ei pea tema tööd korrigeerima. Sellega seonduvad suured muudatused - käiguvahetushooba ei ole (kuigi saab tellida lisavarustusena juurde(!)), siduriheebli asemel on seisupidur (sest näiteks kallaku peal seismisel käiku sisse ei saa jätta), lenkstangile on lisandunud sõidurežiimide valik, käigu üles ja alla vahetamise nupud ning G-režiimi nupp. Sõidurežiimid mõjutavad seda, mis pööretel mootor töötab ja millal käike vahetatakse ja neid on 4 - tavarežiim,kolm erineva tasemega sportrežiimi, valida saab ka täiesti manuaalse variandi.  Nutikas süsteem - nagu autodelgi - arvestab seda, kas oled hoogsalt kiirendamas või kulged sujuvas liiklusvoos ja hoiab pöördeid vastavalt sellele. 


Tavarežiimis linnaliikluses sujuvalt sõites pani automaatika sisse kuuenda ehk kõige kõrgema käigu ja mootorrattas tiksus rahulikult kahe tuhande pöörde kandis edasi - harjumatult madalad pöörded, aga tasaseks sõiduks igati piisav. Ja mootor oli seejuures täiesti vibratsioonivaba! G-nupp muudab käiguvahetused kiiremaks, rohmakamaks, et näiteks pehmel pinnal mäest üles minnes kogu aeg vedu tagarattal peal oleks. Nutikal automaadil on kaldetuvastus, mille abil sobitatakse käiguvahetuse režiimi mis tahes kalde järgi, et tagada optimaalne kontroll ratta üle. ABS on mõlema käigukasti puhul standardvarustuses, stabiilsuskontroll on kolmes astmes seadistatav ja ka välja lülitatav. 

Vedrustus on parajalt pehme, järsult pidurdades sukeldub esiots tuntavalt, aga “Aafrika kaksik” tunneb ennast koduselt konarlikes teeoludes, näiteks kruusateedel või pealinna kõrvalteedel - vedrustus neelab kõik ebatasasused ja muidu kehval kruusa-/põllu-/metsateel võib märkamatult jõuda ehmatavate kiirusteni. Nauditav sõit ei piirdu vaid kõrvalteedega, isegi asfaldil on mõnus sõita. Maanteekiirustel ei ole tegelikult arugi saada, et ees näiteks suur 21-tolline ratas on - sõit on sujuv, vaevatu ja kogu mootorratas tundub väiksem, vilkam olevat. Terasest poolraam tundub olevat piisavalt jäik, et taluda nii suuri kiiruseid kui ka suure kandamiga rasketes teeoludes ukerdamist.


Honda matkaratas on kõrge nii välimuselt kui ka juhi kohast lähtuvalt. Õnneks saab sadulat ka madalamasse asendisse seada, mis teeb kogenematule või lühemale sõitjale ratta märksa atraktiivsemaks. Üheliitrine rida-2 töötab sujuvalt kogu pööretevahemikus ja alates umbes 4000 p/min jõudsalt suurenev pöördemoment saavutab maksimumi 6000 pöörde juures minutis. Samas liigub Africa Twin edasi veidi üldistatult ükskõik, mis pööretel sõites, seetõttu võib vahepeal unustada käiku vahetadagi. 

Pettumuse valmistas välimuse poolest üsna suur tuuleklaas, mis juba linnakiirustel 186 cm pikkuse juhi kiivri suunas ebamugava õhuvoolu suunab. Lahenduseks on osta kõrgem ja laiem tuuleklaas ning mure peaks olema lahendatud.



Ootamatu seigana sai testisõidu käigus proovile pandud matkaratta füüsiline vastupidavus. Pehmel liivasel metsateel koha peal ümber keerates suutis loo autor tsikli maha kukutada. Tulemus - ei ühtegi katkist plastikut, kriibitud mootoriosa, murdunud peeglit ega suunatuld. Africa Twin tundub olevat ehitatud vastu pidama nii halbadele teedele kui ka õnnetutele juhustele. Honda Africa Twin on sobilik inimesele, kes soovib ette võtta pikki matku kahel rattal, kasvõi Aafrikasse välja.



Sildid: