Nutikas matkaratas BMW R 1200 GS

See artikkel ilmus esmakordselt 10/2016 Tehnikamaailmas.

BMW klassikaks kujunenud GS-seeria on 36 tootmisaasta vältel osalt oma juurte juurde jäänud, kuid samas ka moodsa ja nutika tehnika omaks võtnud. Jõuline boksermootor on paaritatud mitmete elektrooniliste vidinatega, tuues ajatu kaherattalise 21. sajandisse.

GS on BMW kõige legendaarsem mootorrattaseeria ja see ei ole ainult sõnakõlks. 1980. aastal müügile jõudnud kahesilindrilise boksermootoriga varustatud (seiklus-)matkaratas pakkus eelkõige häid sõiduomadusi kõvakattega teedel, kuid sai hästi hakkama ka maastikul. Tol ajal uuenduslik mootorrattatüüp võitis kiiresti populaarsust ning tänaseks päevaks on tekkinud “gessudele” üle maailma palju fanaatilisi fänne. Praeguseks hetkeks on GS-seeria mudelivalik laienenud ja saadaval on veel ühesilindrilisi ning ridamootoriga GS’e, aga boksermootoriga versioon on see kõige õigem GS.


GS on lühend sõnadest Gelände ja Straße, mis saksa keeles tähendavad maastikku ja teed, andes otsese vihje, kus selle mootorrattaga sõita saab. GS-seeria mootorratastega on kõige enam ümbermaailmareise ette võetud - ka eestlased on GS’iga ümber maailma sõitnud (vaata lähemalt yhelteljel.ee). Muu hulgas on GS-seeria mootorratas võitnud ka Dakari kõrberalli. Tänu suurele populaarsusele leidub sellele mudelile ohtralt matkavarustust ja  oskajaid remondimehi igas maailma nurgas.


Hingelt matkaja

Kogu R 1200 GS’i ehitus on silmas peetud pikkade vahemaade läbimisele ja sõidu igas olus meeldivaks tegemisele. 1,2-liitrist boksermootorit jahutab suuremas osas õhk, silindripead jahutatakse lisaks veel vedelikuga. Seega kui midagi peaks vedelikjahutuse süsteemiga juhtuma, saab mootorrattaga ikka edasi sõita. Külma ilma tarbeks saab sisse lülitada kätesoojenduse, maanteeotsa läbimisel aitab püsikiirushoidja. Kardaanülekanne suudab muretult ja hooldevabalt mootori pöördemomendi tagarattale edasi anda. Pehmemal pinnal saab ratta stabiilsemalt toetada keskhargile.


Veidi tavatu telelever-tüüpi esivedrustus pakub paremat manööverdamisvõimet ning stabiilsust (vaata jooniselt, kuidas see täpselt välja näeb). Juhiistet saab kahele kõrgusele seada, kaasreisija istmeosa saab ette-taha liigutada. Tegelikult saab ka juhiistme esi- ja tagaosa eraldi seadistada, et leida endale meelepäraseim isteasend.

Proovisõidurattale oli välisteks lisadeks paigaldatud naviseade, seikluslikumad jalarauad, originaalist mehisema häälega Akrapovici summuti (mis on Eesti klientide seas väga populaarne valik), silindrikatted ja lenksukõrgendus, et istumisasendit veel lõõgastunumaks muuta.





Nutikad lahendused

BMW R 1200 GS kasutab ride-by-wire ehk elektroonilise gaasi süsteemi, mis tähendab, et kütusesegu doseerimiskoguse muutmine ei toimu gaasitrossi, vaid hoopis elektroonilise anduri abil. Ka vedrustuse jäikust reguleerib elektroonika. Neid kahte elementi saab mugavalt muuta sõidurežiimi valikuga, saadaval on 5 režiimi: Rain (vihm), Road (tee), Dynamic (dünaamiline), Enduro ja Enduro Pro. ABS pole mootorratastel enam suur uudis, aga R 1200 GS võtab arvesse mootorratta kaldenurka, tänu millele on kurvis pidurdamine märksa ohutum. Soovi korral saab ABSi täiesti välja lülitada.


Mootorratta manuaalkasti abistab käiguvahetusassistent, mis võimaldab liikuma hakkamisel käike ilma sidurit kasutamata vahetada. Elektrooniline gaas võtab ise automaatselt hetkeks pöörded alla ja juht saab gaasi põhjas hoides käike üles vahetada. Jõulisel kiirendamisel on selline lahendus väga mugav ja võimaldab aega kokku hoida, rahulikus linnaliikluses kulgedes ja madalamatel pööretel toimub käiguvahetus märgatava jõnksuga. Sellisel puhul tasub eelistada pigem klassikalist sidurdamisega käiguvahetust.

Uuendusliku lahendusena pole vaja võtit süütelukku pista - piisab kui see sul taskus on. Istud mootorratta selga, lülitad süüte nupust sisse ja sõidad. BMW pakutav signalisatsioon lülitub ise automaatselt sisse kui võti tsiklist eemaldub. Pidurisüsteem ees ja taga on omavahel ühendatud, esipidurihooba vajutades pidurdab veidi ka tagumine pidur, muutes sõidu stabiilsemaks ja ohutumaks.



Lisavarustuses oleval puutetundlikul naviseadmel saab nutika juhtrulliku abil kätt lenkstangilt tõstmata kaarti sisse ja välja suumida, vahetada ekraanivaateid ja muul viisil seadet juhtida. Naviseade suudab lisaks navigeerimisele välja lugeda ja kuvada suurel ekraanil kõik mootorratta elulised näitajad nagu näiteks mootori ja välisõhu temperatuur, hetke kiirus, keskmine kiirus, pinge elektrisüsteemis, kõrgus merepinnast, viimase sõidu käiguvahetused, kurvide arv ja palju muud. Meeldiva lahendusena saab naviseadme rattale lukustada tsikli enda võtmega. Tuuleklaas on reguleeritav ja seda saab mugavalt ühe käega isegi sõidu ajal reguleerimisratta abil üles-alla liigutada.

GS’i asümmeetriline esituli töötab LED-tehnoloogial ja see valgustab tõepoolest hästi. Täpseid mõõtmistulemusi mul pole, aga öösel sõites ulatus valgusvihk turvaliselt keskmisest kaugemale. BMW plastikust küljekohvrid saab ilma lisaraamita rattale kinnitada ning kergesti eemaldada - kohvrite lukud töötavad mootorratta enda võtmega

Sõit

BMW on küll raskem kui Tehnikamaailma 6/2016 numbris testitud Honda Africa Twin, aga tänu boksermootorile on raskuskese märkimisväärselt madalamal ja seetõttu jätab R 1200 GS palju kergema mulje. Kordagi ei teki tunnet, et kõrget ratast on raske seistes püsti hoida ja see on igati positiivne. Ka sõites tundub R 1200 GS manööverdamise osas kerge ja teravalt täpne - soovi korral kiirendab tsikkel sportlikult, vajadusel pidurdab jõuliselt, ent kontrollitult.

Näidikuplokil oleva käiguindikaatori juures vilkus sõidu ajal pidevalt nooleke, mis soovitas käigu üles vahetada. Ja seda isegi 60 km/h 5. käiguga sõites kui pöördeid oli ainult 2500 p/min. Uudishimust järgisin soovitust, et näha, mis juhtub. 6. käiguga samal kiirusel sõitu jätkates töötas mootor 2000 p/min, mis tundus edasi liikumiseks enam-vähem piisav olevat. Arvestades, et piiraja sekkub alles 9000 pöördel minutis, on GSi kasutatav pööretevahemik meeldivalt lai. Tänu suurele pöördemomendile ei pea maanteelt linna jõudes käiku vahetamagi. Ja vastupidi.
Pidurdamisel muutub vedrustus elektroonika abil jäigemaks, et vältida esiosa alla vajumist. Kui seisma jäädes pidurihoob vabastada, on selgelt ja omapäraselt tunda, kuidas vedrustus pehmeneb ja ratas veidi allapoole vajub.

BMW R 1200 GS on põnev mootorratas. Nutikas, võimas, paraku ka keskmisest veidi kallim, mõne jaoks liiga suur ja liialt keerukas. Tehnoloogiliste uuenduste ihalejale on see aga igati sobiv kulgemisvahend.



Sildid: